DEVELOPMENT OF THREE DIMENSIONAL DYNAMITE BOX FOOD NETS FOR THREE DIMENSIONAL LEARNING VIDEO MEDIA CLASS V SD NEGERI 060870 MEDAN TIMUR
Main Article Content
This study aims to determine the development, feasibility and practicality of 3-dimensional learning video media for class V SD Negeri 060870 Medan Timur. This type of research is research and development using the ADDIE model. The instruments used are material expert validation sheets, media experts and student response questionnaires. The results of research related to feasibility show that at this stage the researcher evaluates the media that has been developed based on the results of the media feasibility assessment by material experts, media experts, and classroom teachers. Judging from the validators of material experts, media experts, and classroom teachers, the average assessment was %, 92%, 91.4%. Based on the results of the validation of Animaker-based animation learning media, it is in the "Very Appropriate" category, so it can be concluded that Animaker-based animation learning media is feasible to use.
Afreza, A., & Syahputri, N. I. (2019). Perancangan Animasi 2D Menjaga Lingkungan Sehat dan Bersih Berbasis Multimedia. Snastikom.
Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. JURNAL EDUKASI, Volumen1.
Arimbawa, I. A., Agustini, K., & Santyadiputra, G. S. (2017). Pengembangan SOP Berbasis Infografis Jenis-jenis Penelitian Untuk Perkuliahan Metodologi Penelitian Pendidikan . Singaraja: Undiksha.
Arsyad,A. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Astuti,
I. A., Harwanto, A., & Tonny Hidayat. (2019). Pengembangan Media Interaktif Pengenalan Sistem Tata Surya Menggunakan Frameworl MDLC.
Ekspolara Informatika.
Br. Sembiring, E. (2015). Pengembangan Media Sosialisasi Etika Kampus Dalam Bentuk Animasi 2D. TEKNOMATIKA.
Candiasa. (2010). Pengujian Instrumen Penelitian Disertai Aplikasi Iteman dan Bigsteps. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Dapoeranimasi. (2017). Animation & Storytelling. Bandung: dapoeranimasi. com.
Djalle, Z. (2007). The Making 3D Animation Movie. Jakarta: Gramedia.
H Rayandra, A. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta : Referensi Jakarta.
Herliyani, E. (2014). Animasi Dua Dimesi. Yogyakarta: GRAHA ILMU.
Hidah, U. A. (2019). Pengembangan Media Video Tutorial Pada Mata Pelajaran Animasi 2D dan 3D Materi Teknik Pembuatan Karakter Sederhana Menggunakan Aplikasi 2D Kelas XI Multimedia di SMK1 Jatirejo Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan.
Husono, L., Eso, R., & Sahara, L. (2019). Pengmbangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Adobe Flash CS6 Pada Mteri Pokok Fluida Stastis Untuk Siswa Kelas XI SMA/MA. JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN FISIKA.
Isyarotullatifah, Santyasa, I., & Agustini, K. (2019). Pengembangan Konten E- learning Simulasi Digital Berbasis Proyek Untuk Siswa Kelas X di SMK Negeri 1 Kubutambahan . Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, Volume 9.
Komara, E.(2014). Belajar dan Pembelajaran Interaktif . Bandung: PT Refika Aditama.
Ramli. (2015). Hakikat Pendidikan dan Peserta Didik. Tarbiyah Islamiyah, Volume5.
Nugroho, A.P., Indrati, & Syifa, N.H. (2016). Fisika Peminatan Matematika dan Ilmu- Ilmu Alam untuk SMA/MA Kelas . Surakarta: CV Mediatama.
Pratama, B. F., & Husniah, L. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berhitung Untuk Anak Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle. JURNAL MATRIX, Volume 8.
Purniasih, N. D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Sumber Energi Berorientasi Gamifikasi Untuk Siswa Kelas 4 North Bali Bilingual School. Singaraja: Undiksha
Rofiq, A., Mahadewi, L. P., & Parmiti, D. P. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu. Education Technology.
Saputra, A., & Sujatmiko, B. (2017). Media Pembelajaran Video Pembelajaran Video Pembelajaran Berbasis Animasi 2D Instalasi Proxy Serve dan Web Server Untuk Siswa Kelas XI TKJ di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal IT- EDU, Volume 2.
Sastrawan, P. V. (2017). Pengembangan SOP Fakultas Teknik dan Kejuruan Universitas Pendidikan Ganesha Bebasis Animasi. Karmapati.
Satria, D.(2018). Video Animasi Multimedia Pembelajaran Keamanan Jaringan Komputer 2D. Jurnal Ilmu Komputer dan Bisnis, Volume 9.
Siregar, E., & Nara, H. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: GHALIA INDONESIA.
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2010). Metode Penelitian Pengembangan Pendidikan. Singaraja: Undiksha.
Utami, D. (2011). Animasi Dalam Pembelajaran . Majalah Ilmiah Pembelajaran.
Widiyatmoko, A dan Pamelasari, S.D. (2012). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Mengembangkan Alat Peraga IPA dengan Memanfaatkan Bahan Bekas Pakai. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1 (1): 51-56