DEVELOPMENT OF 3D DYNAMITE BOX VIDEO MEDIA DEVELOPMENT OF GLOBAL PERSPECTIVE COURSES BASED ON CASE METHOD IN PGSD STUDY PROGRAM
Main Article Content
This study aims to determine the development, feasibility and practicality of 3-dimensional learning video media for the case method-based global perspective course in the PGSD study program. This type of research is research and development using the ADDIE model. The instruments used are material expert validation sheets, media experts and student response questionnaires. The results of research related to feasibility show that at this stage the researcher evaluates the media that has been developed based on the results of the media feasibility assessment by material experts, media experts, and lecturers. 90% ( material), 95.38% (media), 91.64% (practical) . Based on the results of the validation of Animaker-based animation learning media, it is in the "Very Appropriate" category, so it can be concluded that Animaker-based animation learning media is very feasible to use.
Afreza, A., & Syahputri, N. I. (2019). Perancangan Animasi 2D Menjaga Lingkungan Sehat dan Afreza, A., & Syahputri, N. I. (2019). Perancangan Animasi 2D Menjaga Lingkungan Sehat dan Bersih Berbasis Multimedia. Snastikom.
Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. JURNAL EDUKASI, Volumen1.
Arimbawa, I. A., Agustini, K., & Santyadiputra, G. S. (2017). Pengembangan SOP Berbasis Infografis Jenis-jenis Penelitian Untuk Perkuliahan Metodologi Penelitian Pendidikan . Singaraja: Undiksha.
Arsyad,A. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Astuti,
I. A., Harwanto, A., & Tonny Hidayat. (2019). Pengembangan Media Interaktif Pengenalan Sistem Tata Surya Menggunakan Frameworl MDLC. Ekspolara Informatika.
Br. Sembiring, E. (2015). Pengembangan Media Sosialisasi Etika Kampus Dalam Bentuk Animasi 2D. TEKNOMATIKA.
Candiasa. (2010). Pengujian Instrumen Penelitian Disertai Aplikasi Iteman dan Bigsteps. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Dapoeranimasi. (2017). Animation & Storytelling. Bandung: dapoeranimasi. com.
Djalle, Z. (2007). The Making 3D Animation Movie. Jakarta: Gramedia.
H Rayandra, A. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta : Referensi Jakarta.
Herliyani, E. (2014). Animasi Dua Dimesi. Yogyakarta: GRAHA ILMU.
Hidah, U. A. (2019). Pengembangan Media Video Tutorial Pada Mata Pelajaran Animasi 2D dan 3D Materi Teknik Pembuatan Karakter Sederhana Menggunakan Aplikasi 2D Kelas XI Multimedia di SMK1 Jatirejo Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan.
Husono, L., Eso, R., & Sahara, L. (2019). Pengmbangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Adobe Flash CS6 Pada Mteri Pokok Fluida Stastis Untuk Siswa Kelas XI SMA/MA. JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN FISIKA.
Isyarotullatifah, Santyasa, I., & Agustini, K. (2019). Pengembangan Konten E- learning Simulasi Digital Berbasis Proyek Untuk Siswa Kelas X di SMK Negeri 1 Kubutambahan . Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, Volume 9.
Komara, E.(2014). Belajar dan Pembelajaran Interaktif . Bandung: PT Refika Aditama.
Ramli. (2015). Hakikat Pendidikan dan Peserta Didik. Tarbiyah Islamiyah, Volume5.
Nugroho, A.P., Indrati, & Syifa, N.H. (2016). Fisika Peminatan Matematika dan Ilmu- Ilmu Alam untuk SMA/MA Kelas . Surakarta: CV Mediatama.
Pratama, B. F., & Husniah, L. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berhitung Untuk Anak Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle. JURNAL MATRIX, Volume 8.
Purniasih, N. D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Sumber Energi Berorientasi Gamifikasi Untuk Siswa Kelas 4 North Bali Bilingual School. Singaraja: Undiksha
Rofiq, A., Mahadewi, L. P., & Parmiti, D. P. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu. Education Technology.
Saputra, A., & Sujatmiko, B. (2017). Media Pembelajaran Video Pembelajaran Video Pembelajaran Berbasis Animasi 2D Instalasi Proxy Serve dan Web Server Untuk Siswa Kelas XI TKJ di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal IT- EDU, Volume 2.
Sastrawan, P. V. (2017). Pengembangan SOP Fakultas Teknik dan Kejuruan Universitas Pendidikan Ganesha Bebasis Animasi. Karmapati.
Satria, D.(2018). Video Animasi Multimedia Pembelajaran Keamanan Jaringan Komputer 2D. Jurnal Ilmu Komputer dan Bisnis, Volume 9.
Siregar, E., & Nara, H. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: GHALIA INDONESIA.
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2010). Metode Penelitian Pengembangan Pendidikan. Singaraja: Undiksha.
Utami, D. (2011). Animasi Dalam Pembelajaran . Majalah Ilmiah Pembelajaran.
Widiyatmoko, A dan Pamelasari, S.D. (2012). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Mengembangkan Alat Peraga IPA dengan Memanfaatkan Bahan Bekas Pakai. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1 (1): 51-56
Husna Parluhutan Tambunan, PGSD Lecturer at Universitas Negeri Medan
<strong>International Review of Practical Innovation, Technology And Green Energy (IRPITAGE)</strong> is a scientific journal that presents the results of scientific works sourced from Community Service in Indonesia. Contains All Forms of Novelty Innovations in both scientific science and technology, as well as issues of limited energy and the social environment in society.This journal is intended as a medium for scientific studies of research results from implementation to the community, thoughts and critical-analytic studies on various issues that can be utilized both nationally and internationally. The scientific article is in the form of a study of the implementation of Community Service that can be accounted for and disseminated nationally and internationally. IRPITAGE Journal from Radja Publika as part of the spirit of disseminating knowledge resulting from community service carried out by researchers in Indonesia. The IRPITAGE Journal from Radja Publika provides articles that can be downloaded for free. With a schedule of publications 3 (three) times a year.